reklama

Fujara v americkej učebnici fyziky

Fujara, halušky a Tatry. To by som povedal, keby som mal menovať tri veci,ktoré pre mňa znamenajú moje Slovensko.  Tatry, prekukujú ponad obruč Rudohoria, ponad Kráľovu Hoľu, doslova z okna  drevenice mojich prarodičov. Halušky, tak ako ich mám rád, vie uvariť len mama. No a srdcu najdrahšiu fujaru mi k narodeniu venoval môj starký, ktorý ich majstroval. Teraz to robí môj strýko.  Zvuk fujary ma unáša do spomienok, hore na lazy, ku kolešniam,  kde človeku môže byť ťažko, ale  nie smutno. Na fujaru neviem hrať, ale aspoň zhruba viem, ako funguje, aj keď opak by mi bol milší.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Tu som sa dočítal, ako funguje fujarka.
Tu som sa dočítal, ako funguje fujarka. (zdroj: amazon+edit)

 Keď som sa pred pár rokmi pripravoval na obhajobu svojej doktorskej práce a chcel som si rýchlo zopakovať základy fyziky, jeden z nemeckých kolegov mi poradil americkú knihu: Halliday, Resnick, Walker: Základy fyziky. Tak som si  ju požičal. Keď som ju doma otvoril, strávil som listovaním  skoro celú noc. To sa mi už často nestáva, bolo to stretnutie s veľmi dobrou učebnicou. Kniha mala vyše tisíc strán a trvalo mi pár nasledovných dní, kým som ju zľahka prečítal. Zvyknutý na poväčšine suché učebnice, skriptá alebo niekedy len vlastné disgrafické poznámky, z ktorých som sa na matfyze musel učiť fyziku, som stále fascinovaný,  keď vidím, že fyzika sa dá predložiť aj strhujúcim spôsobom. Mám na mysli to, že materiál je prekladaný vysvetľovaním bežných javov zo života, v knihe je množstvo riešených príkladov a autori sa snažili držať krok s novými poznatkami v jednotlivých odvetviach fyziky. Napríklad, v kapitole o elementárnych časticiach majú náš (STAR kolaborácia) slávny „event display“ zrážok jadier zlata tu na RHICu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  Aby nebolo mojej radosti koniec, vo vydaní (5. vydanie), ktoré som mal na tú prípravu požičané, som na stránke 435, v kapitole o vlnení, našiel fotku hrajúceho slovenského fujaristu vo dverách drevenej koliby. Oj, ako mi radosťou poskočilo srdce. To bolo prvý a posledný raz, keď som o fujare počul niekde mimo rodnú hrudu. Fujara, podľa knihy, je príklad hudobného nástroja, kde sa zvuk generuje oscilovaním  vzduchového stĺpca, podobne ako pri flaute, hoboji, či píšťalke.  Je to podobné, ako keď na husliach rezonuje struna, alebo na bubienku membrána. Zvukové vlny cestujú vo vzduchu vo fujare a odrážajú sa od jej koncov (aj od otvorených, aj keď nie tak dokonale). Odrazené a pôvodné vlny sa sčítavajú (podobne ako keď hodíte do vody vedľa seba dva kamene) a vytvoria pri istej vlnovej dĺžke (rezonančnej frekvencii) stojaté vlnenie. Stojaté vlnenie môžme pozorovať napríklad v pohári s čajom, keď prstom ťuknete do horného okraja a na hladine sa na chvíľku objaví niekoľko sústredných kružníc.  V presne určených miestach vo fujare sa oba vlnenia  vyrušia a vzduch tam stojí a inde sa sily sčítajú a vzduch tam rezonuje maximálne.  Zvuk s rezonančnou frekvenciu potom počujeme vonku. Veľkosť frekvencie v ktorých môže fujara rezonovať je daná jej dĺžkou a rýchlosťou zvuku frekvencia = n x rýchlosť/(4 x dĺžka), kde n je nepárne číslo (1,3,5 ...), pre píšťalu s jedným uzavretým a jedným otvoreným koncom. Takže, ak je fujarka dlhá môžeme na nej vylúdiť krásne hlboké zvuky a keď je krátka, tak hrá vyššie, podobne ako píšťalka.   

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Keď som  prišiel pracovať na Yale, túto krásnu knihu som si k tomu doktorátu  kúpil. Bolo to jej siedme, rozšírené vydanie. Aj keď stála  dosť, ale čo by si už človek neurobil pre tú radosť. Navyše musím uznať, že ju otváram dosť často. V tomto vydaní  už fujaru nahradila tibetská dlhá píšťala, ale na fujaru si aj tak pri listovaní rád spomeniem.

Jaroslav Bielčík

Jaroslav Bielčík

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek snažiaci sa pochopiť svet okolo seba. Povolaním jadrový fyzik, terazpracujúci na Yaleskej Univerzite. Práve sa sťahujúci do stovežatej Prahy. Zoznam autorových rubrík:  VEDASúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu