reklama

Z vlastného vrecka na fyziku

Ľudia vedia byť niekedy dobročinní. Buď, keď sa stane nejaká katastrofa, alebo keď sa blížia Vianoce. Mnohí, často nie ani bohatí,  dajú zo svojho v dobrej viere na dobrý účel.Patrí im za to vďaka.  Jimovi Simonsovi, tiež patrí vďaka, daroval Brookhavenskému urýchľovaču 13 miliónov dolárov, aby sme predsa len tento rok mohli robiť našu fyziku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Jim Simons daroval na fyziku 13 miliónov dolárov
Jim Simons daroval na fyziku 13 miliónov dolárov 

Keď som tu písal pred pár týždňami o tom, že z dôvodou škrtov v americkom rozpočte nebude môcť bežať RHIC na Long Islande, tak som to považoval za definitívne. Nepoholi nám ani prosby, ani prihovaránia sa. Už som s tým bol  zmierený. A hľa, zázrak. Predminulý týždeň, mi kolegyňa po internom zasadaní v BNL hovorí, že sme dostali dar a to 13 000 000 dolárov zo súkromných zdrojov a budeme predsa len merať.  Nechcelo sa mi tomu veriť, ale naozaj, ešte to popoludnie mi prišiel ímajlík s oficialnou správou a potom som o tom mohol čítať na webe

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Vŕtalo mi, že kto by mohol takou sumou podporiť základný výskum. Bol to Jim Simons, prezident  Renaissance Technologies Corp. Jeho firma sa zaoberá spravovaním investícii, na čo hojne využíva matematické modely. Celkom sa mu darí, tento rok vraj zarobil 600 miliónov dolárov. Hm. To je dosť. Avšak nie je fyzikom vzdialený, sedí v správnej rade RHICu (Board of Directors of Brookhaven Science Associates). A ako vidím, je dobré tam mať aj ľudí, ktorí majú o fyziku nielen záujem ale sú ju ochotní ju podporiť. 

 Jim je absolvent neďalekej univerzity v Stony Brook a už dlhodobo vedu podporuje. Páči sa mi system, keď absolventi neskôr i finančne podporujú, svoju alma mater. Tu na Yalu, by sa dalo o tom rozprávať. Neviem ako to robia, ale podarí s aim vyzbierať ročne mnoho miliónov dolárov a tak Yale je najbohatšia súkromná univerzita. Možno to funguje aj u nás na Slovensku, len som o tom nepočul.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Keď sme šli s kolegami z kolokvia, tak sme sa o tom dare rozprávali. Niekto namietol, že to sa mu z tých 600 miliónov dáva. Na to niekto další poznamenal,

a dali by ste vy zo svojho ročného platu aspoň 1000 dolárov na to, aby sme mohli

tento rok merať? Nastala chviľka ticha a tú som si preložil, ako nedali. Naštastie to nezáležalo na nás, a tak sa tento rok predsa len bude robiť na RHICu krásna fyzika.

Jaroslav Bielčík

Jaroslav Bielčík

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek snažiaci sa pochopiť svet okolo seba. Povolaním jadrový fyzik, terazpracujúci na Yaleskej Univerzite. Práve sa sťahujúci do stovežatej Prahy. Zoznam autorových rubrík:  VEDASúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu