reklama

Tri zastavenia v Prahe

Pred pár dňami som sa na ceste z konferencie Hot Quarks 2006 na Sardínii zastavil v Prahe, mimo iné kvôli tomu, že som sa rozhodol prijať pozvanie a dať seminár o veciach, na ktorých tu na Yalu pracujem.  Hoci, ako mi jeden kolega zo Slovenska nedávno povedal, už tu nerobíme nič zadarmo a tobôž na vlastné náklady, urobil som to túto odbočku (z Londýna) za vlastné a rád.  Chcel som totiž po deviatich rokoch od dokončenia môjho magisterského štúdia navštíviť Almu Mater a tiež miesto, kdesom robil diplomovku. No povedzme, zo sentimentálnych dôvodov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

  Praha ma privítala chladným počasím, z letnej Sardínie som sa vrátil niekam do regulérnej jari. Na druhý deň ma z toho škrabalo v hrdle,  neotužený akademický organizmus sa prejavil. Nemohol som to ale brať do úvahy, keďže ma čakali tri prednášky v troch po sebe nasledujúcich dňoch.  

 Utorok: Seminár na katedre fyziky FJFI ČVUT (České vysoké učení technické). Na katedre sa formuje malá výskumná skupina fyziky ťažkých iónov. Poloha jadrovej fakulty je na krásnom mieste na vltavskom nábreží oproti Malej strane a Hradčanom. Počas mojich pražských štúdií som tu bol asi tak raz. Jednoducho iný paralelný svet. Katedra je tesne pred sťahovaním sa do nových priestorov, tak preto na mňa pôsobila pri všetkej úcte veľmi muzeálnym dojmom. Skoro by som povedal zanedbane. Ale to je len povrchný dojem.  Čo ma skutočne zaujalo, boli prehľadné plagáty na chodbe vysvetľujúce prácu skupiny. Bolo už skúškové obdobie, takže na chodbách sa plížili nevyspaté skupinky študenov vo sviatočných oblekoch. Mojej pozornosti neušli plastikové vrecia s machom v rohu jednej chodby. Ako mi jeden z profesorov vysvetlil, ide o mach z okolia Temelínu, ktorí musia kvôli Rakúšanom monitorovať. Ešteže tých susedov máme, aspoň vieme, že Temelín nám neškodí. Avšak k semináru. Seminárna miestosť katedry je vlastne chodba katedry predelená od hlavnej chodby na poschodí stenou. Takže počas prednášky tu hore-dolu pochodovali nejakí ľudia. To bolo celkom veselé. Podobne veselé bolo, že ako ukazovátko som mal k dispozícii kúsok bývalého dáždnika. Úprimne sa priznám, že som čakal, že sa zoznámim na seminári , ako obvykle, s väčšinou katedry. Avšak okrem mojich hostiteľov nikdo neprišiel. No neprednášal som prázdnym stoličkám, prišla kopa mladej krvy.  Myslím tým asi desať diplomantov z katedry. Pôsobili veľmi zaujate. Kládli veľké množstvo rozumných otázok, čo je dôležité. Hoci ma veľmi negatívne prekvapil úplný nezáujem zvyšku miestnej vedeckej komunity, pozitívny dojem zo študentov prevážil. Keby bol tento seminár jediný dôvod mojej cesty z USA na vlastné náklady, bolo by mi  vynaloženej snahy skutočne ľúto. Možno tu ľudia nechodia zadarmo už ani na prednášky . . .

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Streda: Seminár v Ústave časticovej a jadrovej fyziky Matematicko-fyzikálnej fakulty Karlovej Univerzity. Tu som na katedre jadrovej  fyziky (teraz súčasť Ústavu) študoval, tak som bol zvedavý, čo ľudia robia a koho stretnem. Táto časť fakulty je v Tróji, tiež na brehu Vltavy. Prvá kozmetická zmena oproti tomu, ako som to tam poznal, bola protipovodňová stena okolo budovy. Dôsledok záplav, ktoré pred pár rokmi vytopili časť budovy, kde je aj Van de Graph urýchľovač a školský reaktor. Prišiel som rozumne v predstihu a tak som mal čas na rozhovor s riaditeľom Ústavu. Dozvedel som sa o práci skupiny a o posilnení bakalárskeho programu. Teraz aj na matfyze musia odovzdávať bakalársku prácu. Hádam to k niečomu bude. Do seminárnej miestnosti sme dorazili presne o 16:00. Bol som nadšený. Prišlo hádam cez štyridsať, možno päťdesiat ľudí. Ako som pochopil, seminár bol spoločný s časťou neďalekého Fyzikálneho Ústavu. Tak som mal z prednášania lepší pocit. Počas otázok som si len potvrdil, že si tu ľudia držia prehľad aj o veciach, ktoré sa ich priamo netýkajú. Tento seminár za mojich čias nebývaval, takže je to určite veľmi pozitívna zmena. Tiež bolo zrejmné, že to mali organizačne aj dobre zvládnuté, keďže náhodným pohľadom na nástenky cestou na seminár som videl pozvánky. Po seminári som sa zvítal s pár známymi tvárami a zašiel si s niektorými na kus reči... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

  Štvrtok: Seminár v Ústave jadrovej fyziky Akadémie vied ČR v Řeži u Prahy. Tu som robil diplomovku a cestu osobáčkom pozdĺž Vltavy smerom na Kralupy som absolvoval nespočítateľne mnohokrát. Na vrátnici ma, ako vždy po tom ako som odovzdal kedysi preukazku, nechceli vpustit dnu, keďže ako cudzinec musím mať dopredu vystavené povolenie. No a ako vždy ma po malej výmene názorov, vpustili aj bez neho, s tým, že si to dokázali vyriešiť sami. Priznám sa, že tentokrát som sa choval na oplátku, aj ja trošičku nezvorilo, keď som vrátnikovi zdôraznil, nech nejačí, že to nie je môj problém, keď v tom majú chaos a nech mi zavolá riaditeľa. Potom som mu povedal, že nie som cudzinec, ale keď tak hosť zo zahraničia, keď už chce. Viem, že ide len o jemnosti jazyka, ale znie to inak. Pozdravil som sa so šéfom mojej diplomovky. V našej bývalej kancelárii bolo všetko tak, ako som to pred rokmi opustil. Dokonca aj stará 386 bola na svojom mieste. Škoda, že som si to ihneď nevyfotil. Musel som ale letieť na seminár. Ten bol tiež pekne zorganizovaný. Dôstojné uvedenie tajomníkom ústavu a dostatok kofeinu pre obecenstvo. Prišlo okolo 15 ľudí, v podstate všetci, čo sa o tematiku zaujímajú. Diskusia bola asi najlepšia, keďže ľudia tomu rozumeli. Po seminári som sa spýtal riaditeľa ústavu, či má čas na kus reči. Bol veľmi ochotný a našiel si čas a tak sme  prebrali rôzne veci okolo fyziky ťažkých iónov v Českej republike. Keď sme skončili, bolo okolo pol šiestej večer a boli sme v ústave asi sami. Aspoň na vlak som čakal sám. Mal som pol hodinu času, tak som sa pozeral na Vltavu a premýšľal som o týchto troch seminároch. O tom ako mnoho sa za posledných rokov zmenilo, koľko som toho dokázal a zažil. Neviem presne čo ma čaká, ale to čo zatiaľ bolo, bolo celkom fajn. Z tejto provincie okolo Vltavy som došiel tam, z kadiaľ sa ďalej hádam ani nedá ísť. Možno je čas sa vrátiť na zem...  

Jaroslav Bielčík

Jaroslav Bielčík

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek snažiaci sa pochopiť svet okolo seba. Povolaním jadrový fyzik, terazpracujúci na Yaleskej Univerzite. Práve sa sťahujúci do stovežatej Prahy. Zoznam autorových rubrík:  VEDASúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu