reklama

Kultivácia vedy na Univerzite Mateja Bela

Navštívil som Banskú Bystricu.  Nebol som sa tentoraz  kochať  iba krásou pešej zóny,  ale zavítal som aj na Fakultu prírodných vied. Mal som na to dobrý dovôd. Boris Tomášik, o ktorom som tu už písal, ma pozval dať úvodnú  prednášku nového prírodovedného kolokvia, ktoré tam rozbiehajú. Keďže si Borisa vážim a mal som cestu na Slovensko,  prišiel som a neľutujem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)
Fakulta Prírodných vied UMB
Fakulta Prírodných vied UMB (zdroj: umb web+edit)

 Pravidelné semináre, sú nepochybne nutnou zložkou kultivácie prostredia akejkoľvek vedeckej inštitúcie. Bývajú dobrou príležitosťou, ako nahliadnuť do oblastí, ktorým sa venujú iní kolegovia. Kolokvium je čerešničkou takejto komunikácie, keďže je venované širšiemu publiku. Som rád, že sa v Bystrici rozhodli ísť aj touto  cestou. Malo by to obohatiť ponuku pre vedychtivých študentov a členov akademickéj obce. Rád chodievam na kolokvia, uvedomujem si, že keď je človek celý deň zaujatý len svojím výskumom, ostáva málo času na nejaké všeobecnejšie vzdelávanie. Tu na Fakulte fyziky Yaleskej Univerzity je piatkový večerný Fyzikálny klub  vzrušujúcou prehliadkou toho, čo sa vo svete fyziky deje. A deje sa toho mnoho. Sála neustále praská vo švoch. Chodia sem prakticky všetci študenti a profesori. Podobne som to vídaval v Heidelbergu, kde bolo kolokvium dokonca v piatok o šiestej večer a napriek tomu tam nikto nechýbal. Potom sa podávali preclíky a sekt. Spojenie príjemného s užitočným.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  Keď som zaparkoval pred budovou,  tak ma prepadol pocit nostalgie. Veď som sa na tieto krásne hory okolo pred rokmi  napozeral cez okná neďalekého gymnázia.  Pred vchodom to bzučalo ako v úli, všade sa hemžili študenti. Skutočne to tu žilo. Fakulta vo vnútri pôsobí priestraným dojmom  a átrium s bocianmi skutočne zaujímavo. V Bystrici to mali pekne zorganizované. Kolokvium dokonca prenášali cez VRVS, takže sa na to dalo pozerať cez internet. To mi príde dobrá myšlienka. Aj keď najlepšie je byť priamo na mieste. Na začiatku ma trochu zalial pot, keď niekto pri spájaní káblov vylial pohár vody na ploche, kde som mal svoj laptop. Naštastie, tentokrát som len vylial vodu v CD mechaniky a počítač to ustál. Keby nie, tak by isto mali tieto riadky iný tón. Prednášku som si pripravil v slovenčine, čo bola zaujímavá skúsenosť. Musel som často hladať ako, čo nazvem. Napríklad jet som preložil ako výtrisk, čo mi znelo tak divne. Dôsledok toho, že moja slovenčina nie je pestovaná. Ľudí prišlo dosť. Hádam cez 30. To je tak to, čo som čakal, vzhľadom k tomu, že fakulta nie je zameraná na výskum. Páčilo sa mi, že v obecenstve bolo aj pár žiakov z môjho bývalého gymnázia. Dúfam, že sa im to páčilo. Dokonca prišli aj kolegovia fyzici zo Žiliny. To je pre mňa česť, merať takú cestu. Po prednáške bola výborná diskusia. Toľko dobrých otázok som nečakal. Odpovede na niektoré si ešte musím naštudovať. Vlastne tie otázky ma zaujali najviac, tie totiž svečia o tom, že to nešlo jedným uchom dnu a druhým von.   

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Po prednáške sme zašli na obed do jedálne, kde sme ešte dlho diskutovali. Potom sa diskusia presunula k pánovi dekanovi do kancelárie. V príjemnej atmosfére sme sa všetci zhodli, že má cenu sa snažiť nielen pritiahnuť kvalitný výskum do našich provinčných univerzít, ale hlavne pripraviť také podmienky, aby do Bystrice prichádzali študovať najlepší študenti. To nie je samozrejme zmena, ktorá sa dá urobiť zo dňa na deň, ale aj veci akou je novovzniknuté kolkvium, sú dobrým krokom na tejto ceste.  

 No na záver mi nedá spomenúť jednu vec, ktorá ma  zarazila a je možné, že je to skôr problém s upratovacou firmou, ako dôsledkom nejakých nových „kultúrnych“ trendov. Nech sa nikto neurazí, ale musím to zmieniť. Na fakulte som si zašiel na záchod a na jednom som nenašiel toaletný papier a na inom som si po umytí  nemal do čoho utrieť ruky.  No teda mal, keďže nosím so sebou papierové vrecovky. Možné je, že som mal len smolu a v iné dni je to všetko tak, ako sa v slušnej spoločnosti patrí.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Napriek tejto poslednej poznámke bol celkový dojem fajn. No a vám, ktorí môžte doporučujem si na kolokvium zajsť. Program je tu. Užite si to.

Jaroslav Bielčík

Jaroslav Bielčík

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek snažiaci sa pochopiť svet okolo seba. Povolaním jadrový fyzik, terazpracujúci na Yaleskej Univerzite. Práve sa sťahujúci do stovežatej Prahy. Zoznam autorových rubrík:  VEDASúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu