reklama

Objednal som si Quark a je to dobre

Keď som ešte cestovával na Slovensko vlakom, vždy som si  na stanici vo Zvolene kúpil Quark, aby som  mal čo čítať na zvyšku cesty. Stal sa z toho skoro taký privítací rituál: v stánku si kúpim Quark a v bufete čapovanú kofolu.  Teraz už na Slovensko chodím menej ako by sa mi chcelo a preto aj Quark vídavam zriedkavejšie. Po poslednej návšteve, som sa rozhodol, že si ho objednám aj sem do USA. Keď som konečne včera čítal  prvé pricestované číslo došlo mi, že som urobil dobre.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Krásny kvark Quark.
Krásny kvark Quark. (zdroj: web+edit)

 Ošialený nakupovaním online, chcel som celú vec vybaviť cez jeden klik. Rýchlo mi bolo jasné, že tak jednoduché to teda nebude. Na webovej stránke Quarku, som našiel emailovú adresu pre objednávanie do zahraničia: zahranicna.tlac@slposta.sk. Tak to som ešte schopný urobiť, poslať email. Keby som mal niekde volať, alebo posielať list, asi by sa to odsunulo na nekonečno. Takže 4.10. som poslal email. K môjmu prekvapeniu, veľmi rýchlo,  5.10 sa mi ozvala pani Mlacáková zo Slovenskej pošty s presnou odpoveďou. Cena ročného predplatného do USA je 2194 Sk. No nie málo, keď jedno číslo stojí normálne 45 Sk a predplatné v SK 35 Sk. Mňa teda to číslo vyjde na 182 Sk aj s poštovným.  Pre porovnanie National Geographic si tu objednávam za 24$. To je len ¼. Musel to teda rozdýchať. Tak som sa kukol na stránku pošty, že koľko teda stojí povedzme 250g dopis 2. triedou do USA. Skončil som u sadzobníku, z ktorého som to teda nebol schopný vydedukovať presne, ale vychádza to okolo 100-150Sk. Ak to tak je, tak celá výška predplatného je daná poštovným a s tým sa nedá nič robiť. K môjmu ďalšiemu zarmúteniu platba cez internet  nebola v možnostiach. Nechal som si to rozležať v hlave a po pár dňoch som dal v mojej banke za 20$ príkaz na prevod a čakal som. No popravde , keď som mal už cestu do banky, objednal som si aj Kozmos. Keď sa minulý týždeň nič nedialo,  poslal som ďalší  email pani Mlacákovej a ona mi obratom odpovedala, že všetko je v poriadku a že číslo je na ceste. Dopisy druhej triedy idú sem za 15-20 dní a skutočne 21.11. mi dorazilo Novembrové číslo Quarku. Juchú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Po zbežnom prelistovaní som si uvedomil, že jednak cena stúpla (no jasne na cenu sa pozriem vždy), ale Quark má pekný dizajn. Nespomínam si, že som ho už videl. Hoci nemám už pri sebe nejaké číslo pred zmenou, musím povedať, že táto úprava sa mi veľmi páči. Pri listovaní som mal pocit, že informácie sú usporiadané prehľadnejšie. Fotografie boli veľmi dobre vytlačené. Avšak prvom rade mi išlo o obsah. Na zadnej strane obálky je reklama na knihu o A.Hitlerovi. Jeho dve vyobrazenia pôsobili na mňa rušivo. Možno jeden ksicht a jeden hákový kríž by na upútanie stačil. Varím si čaj, sadám do kresla. Otváram číslo. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Úvodníky Eduarda Drobného (riaditeľ vydavateľstva Perfekt) obvykle nemusím, ale vždy si ich poslušne čítam ako prvé, z rešpektu. Teraz to bolo o relativite času, hm, ok. Pri čítaní obsahu ma hneď zaujali tri články. Rozhovor s Markétou Derdákovou, ocenenou mladou vedkyňou z SAV. Dozvedel som sa čosi zaujímavé o kliešťoch. Napríklad, že sa vyskytujú v nadmorskej výške 600-800 metrov pri teplotách nad 8 stupňov. Hm, to som nevedel, pretože sa hlavne striekam, keď idem na celodenné vysokohorské túry. Vždy som si  myslel, že to super funguje, keďže som nič na seba nechytil. Poučený, uberiem chémie. Tiež ma prekvapilo, že niekde v malackom mestskom parku našli v máji a júni na ploche 10x10 metrov až 400 kliešťov. No tak tam sa váľať tiež už nebudem. Avšak rozhodne pekný rozhovor.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Potom so prešiel na článok o dôkaze Poincarého hypotézy.  Hoci som  si samozrejme o tejto skvelej  veci už  dávnejšie pár článkov prečítal, rád som to absolvoval znova, v podaní Prof. Dvurečenskijho. Som rád, že sa to tu objavilo. No a ako tretí ma zaujal článok o doterajších Nobelových cenách za astrofyziku.Všimol som si tiež, že na Slovensku bol Týždeň vedy. Dúfam, že prišlo veľa ľudí. Zvyšok čísla vypadá tiež zaujímavo, tak mám sa čo čítať počas nasledujúceho voľna, kvôli Dňu Vďakyvzdania. Aby som nezabudol, pri jazykovej rubrike som zase otváral ústa. Takže v genitíve j.č. sa slová na –ál (diferenciál, signál ...) skloňujú podľa dubu ale v lokáli j.č. obvykle podľa stroja. Ako si toto mám pamätať neviem. Takto sa nečudujem, že robím všade chyby. Takže aspoň raz v živote správne: učil som sa o diferenciáli. Hurá.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Skutočne som spokojný s týmto číslom Quarku. Priznám sa nemôžem byť, ako fyzik, úplne objektívny, pretože som vyrástol na Elektróne. Silne to ovplyvnilo môj záujem o prírodné vedy. Quark vidím ako ideového pokračovateľa projektu, ako kvalitne podávať informácie o vede spoločnosti. Dúfam, že v Quarku nájdem veľa informácii o veciach, na ktorých naši vedci pracujú, nakoniec je to v ich životnom záujme. Kedysi som si uvedomil, že by som mal pre Quark niečo napísať, keďže mám mu skrz Elektrón za mnohé ďakovať. Skúsim s niečím prísť. Predpokladám, že tento pocit má u nás  väčšina ľudí vo vede. Mali by sme  časopis naďalej kultivovať, pretože verím, že osveta je nutná, hlavne v krajine, kde sa veda podporuje tak šialene málo, ako je u nás. Súčasná podpora MŠ SK, je v prípade Quarku skutočne super vec.  

 Je to zatiaľ prekvapenie, ale rozhodol som sa tento rok k Vianociam darovať predplatné Quarku deťom jednej mojej blízkej rodiny. Možno by som to postupne mohol takto robiť každý rok, pre nejaké ďalšie blízke deti. Hej, myslím, že je to ešte lepší nápad ako ten, že som si ho objednal nám tu doma.      

Jaroslav Bielčík

Jaroslav Bielčík

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek snažiaci sa pochopiť svet okolo seba. Povolaním jadrový fyzik, terazpracujúci na Yaleskej Univerzite. Práve sa sťahujúci do stovežatej Prahy. Zoznam autorových rubrík:  VEDASúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu