reklama

Dolly, partóny

Nazval Richard Feynman svoje partóny po slávnej americkej speváčke Dolly Parton? Priznám sa, že som o tom dodnes ešte nepočul. Avšak Michal Ač v článku “Ženevský mamut dvíha hlavu”  v dnešnej vedeckej prílohe v SME o tom píše. Rád by som vedel, kde na toto prišiel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Ó Maňo, ó Fajnmaňo. Ó,oooo. Ó Dolly, ó partóny. Ó, ooooo...
Ó Maňo, ó Fajnmaňo. Ó,oooo. Ó Dolly, ó partóny. Ó, ooooo... (zdroj: WEB-edit)

 Tento týžden som na večernej službe v operačnej miestosti našeho experimnetu STAR na RHICu v BNL na Long Islande. Keďže časť dňa prebiehajú na urýchlovači testy a nezbierame údaje, mám trochu času a čítam elektronickú poštu. Ozve sa mi chatom cez Skype kolega z MSU, že či som už čítal v SME článok o LHC. Veruže nečítal.  Nečudo, je to len pár minút, čo sa na sieti objavilo elektronické vydanie SME. Tak hneď zvedavo klikám. Zbežne preletím článok a v duchu hodnotím, či je všetko v článku s kostolným poriadkom. Dá sa povedať, že je, hoci mi tam chýba par informácii. Článok je fajn. Autor mohol byť presnejší v tom, že sa na LHC budú zrážať okrem protónov aj urýchlené atomové jadrá olova, v rámci programu výskumu ťažkých iónov. Napokon Slovensko sa celkom aktívne v tejto oblasti angažuje. Nielen účasťou v experimente ALICE, ale napríklad aj organizovaním veľkej konferencie Strange Quark Matter, ktorá sa bude  koncom budúceho mesiaca konať v Levoči, a mnoho mojich amerických kolegov sa tam chystá. Tiež by som čakal, že sa autor nevyhne diskusii štandartného modelu a hľadaniu Higgsu...Hm, vyhol sa. Nechcem byť zbytočne kritický, veď články o fyzike mám rád.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Čo ma v článku skutočne zaujalo bola informácia, že Richard Feynman, americký nositeľ nobelovej ceny, nazval partóny podľa americkej speváckej hviezdy Dolly Parton. Hoci som ako študent fyziky prečítal mnoho kníh od Feynmana a vypočul si veľa veselých príbehov z jeho života, o tejto perličke som nikdy nepočul. Hneď po prečítaní článku som sa svojich kolegov z Yalu, ktorí tu majú službu spolu so mnou spýtal, či o tomto niečo nepočuli. Nepočuli, dokonca sa pobavene opýtali, kde som k tomu prišiel. Povedal som, že v serióznych slovenských novinách SME. Ani nikto z ostatných členov služby o tom nič nevedel. Dokonca aj SIEŤ mlčí. Nedalo nám to. Keď prišiel kolega, ktorého na Caltechu Feynman štyri roky učil, opýtali sme sa. Ten sa tiež dobre pobavil. Po chvíli povedal, že Feynman predsa prišiel s partónmi už okolo roku 1969 a Dolly Parton sa skutočne stala slávnou až v roku 1974. Tak neviem, čo si mám o tom myslieť. Je pravda, že slávna klonovaná Dolly nesie meno po Dolly Parton, ale partóny zrejme majú meno z podstatne vecnejšieho dôvodu. Podľa toho, že sú časťou (part) hadrónu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Skutočne by ma zaujímalo kde prišiel Michal Ač k informácii, ktorú v článku uviedol. Ak má pravdu, rád kolegov, a hlavne seba, poučím. V každom prípade super, že o LHC niečo napísal.

Jaroslav Bielčík

Jaroslav Bielčík

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek snažiaci sa pochopiť svet okolo seba. Povolaním jadrový fyzik, terazpracujúci na Yaleskej Univerzite. Práve sa sťahujúci do stovežatej Prahy. Zoznam autorových rubrík:  VEDASúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu